Końcem roku 2011 dzięki nieustającej pracy ekipy programistów światło dzienne ujrzał darktable 0.9.3. Jak dotychczas ograniczałem się do informowania o wydaniu nowych wersji, tym razem postanowiłem bliżej przyjrzeć się możliwościom programu. Nowa wersja, jak to w przypadku nowych wersji bywa, została wyposażona w kilka nowych narzędzi, poprawiono też działanie już istniejących, zresztą po szczegóły zapraszam na stronę producentów.

Darktable wyposażony jest właściwie w pełen komplet narzędzi potrzebnych w cyfrowej ciemni, narzędzia można fajnie przystosować pod siebie układając je w „ulubionych” zakładkach: podstawowe, kolor, korekcja, efekty. Aby łatwo przeglądnąć zmiany można wyłączyć lub włączyć narzędzie (przycisk wyłącznika na pasku narzędzia) lub zrobić przed zastosowaniem zmiany „migawkę”, dzięki której podglądniemy zmiany na przedzielonym w pół obrazie (z jednej strony migawka, z drugiej obraz po zmianach). Szybko działa również przełączanie się pomiędzy punktami historii, która zapisuje się na bieżąco (ciekawym patentem jest kompresja historii – mieli zapiski historyczne i usuwa te, które nie miały wpływu na zmiany obrazu, np. cofnięcia).

Postanowiłem przetestować jak sprawa ma się w rzeczywistości. Poniżej dwa zdjęcia: jedno jak to mówią „prosto z puszki” Nikon D300s ustawienia standard, jakość jpg maksymalna, drugie to NEF po zabawie suwaczkami, krzywymi i filtrami.

Trochę zmieniłem ekspozycję, miejscowo wypełniłem światłem, lekko pokręciłem krzywą tonalną, dodałem trochę winiety, trochę szarej połówki u góry, lekko zredukowałem kolory … obraz zyskał życia i trójwymiarowości, niebo stało się bardziej dramatyczne, szczegóły bardziej widoczne.

Generalnie zabawa w wywoływanie RAW przy pomocy Darktable to fajna sprawa, szkoda że pliki z katalogu ładują się strasznie długo (zauważyłem, że jeśli w katalogu jest kilkanaście plików NEF załadowanie się ich i ewentualne zmiany trwają naprawdę długo), brakuje mi eksportu edytowanego zdjęcia do pliku lub zewnętrznego edytora z poziomu „trybu ciemnia” aby wyeksportować trzeba się cofnąć do „stołu podświetlanego”.

Są to szczegóły, zatem  zdecydowanie polecam ;)

ps. fajnie jest otworzyć zdjęcia z zamkiem w osobnych zakładkach i przełączać się między nimi aby łatwiej zobaczyć różnice, ewentualnie kliknąć tutaj: strona ze slajdem do zamku z darktable 0.9.3.

pps. czy ktoś wie jak zamieścić slajd z dwoma obrazami w poście z 4 obrazami ? ;) dla mnie to jakaś tajemnica

